{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Finnsport 500 (SOLGT) [Tidl. båd] 1984

7.680 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen båd er oprettet og stemt ind. Opret din egen båd

Thomas M
Mand | 60 år | Oprettet: 7. jul 2008


Finnsport 500 (SOLGT)

Årgang:
1984
Type:
Speedbåd (solgt)
Med ændret bund for tilpasning til høj hastighed.
Drivkraft
Mercury 115hk fra 1984, som er hoved renoveret og trimmet ind til dagens bensin. De originale indstillinger får nemlig ikke motoren til at gå optimalt. Og den spinner bare.
Kølevands indtag er modificeret til at håndtere at den er hævet ca35-40 mm. Dvs. jag har 3 modificerede kølevandsindtag i hver side tilbage. Og det fungere super fint ;-)
Størrelse
17 fod (5,1 Meter)
Interiør
Oprindelig sort hvide, nu delvis ompolstret til Sort med røde strib. Forsæder stadig hvide og ikke originale.
Ekstraudstyr
2 stk elektriske lænsepumper.
Temperatur måler for motor.
Kompas.
Bemærkninger
Finnsporten sejler omkring 48 knob på toppen monteret med 24" Laser II propel hvor motor går omkring 5200-5250 rpm.
Jeg vil dog anbefale at bruge en Laser II med stigning 22" da det vil give motoren flere omdr. og bedre optræk. Men hvis man leter båden for alt unødig grej kan den 24"pitch måske give den største hastighed.
Kommentér på:
Finnsport 500 (SOLGT)
  •   15. aug 2015 Okay mange tak for dit gode svar 👍🏼

  •   15. aug 2015 der er flere ting som kan have betydning for hvornår en båd begynder at Chine walke.
    Bådens design, jeg har selv lavet lidt modifikationer på bunden af min. Ved at forlænge 2 af de running strakes som går i bådens længde retning. De stopper typisk et stykke før agterspejlet. Men det er kun noget man kun kan eksperimenter sig frem med. For ændre man for meget og forkert giver det måske en uønsket virkning. Og indgreb i bådens er tidskrævende for man skal være omhyggelig for at få en gevinst. Jeg lavede nogle trælister som tilpasset bunden og holdt på plads for at lave en form i forlængelse af eksisterende strakes. formen tog højde for at der skulle være plads til et lag gelcote. Træformen skal være vokset eller beklædt for at den kan fjernes igen. Brugte Glasfiberspartel til opfyldning og vedheftning til bådens bund, Og så gelcote slibning gelcote slibning indtil det nye flugter med de originale. Det gav lidt på min båd ved at gøre det på de to yderste.
    Vægt fordeling i båden (man sider at hvis du vil sejle stærkt skal vægten være i agter) Så jeg har mine bensintanke puttet så langt bagud som muligt. Og sørg for at båden ikke er sidetung.
    Med Trim kan du jo prøve dig lidt frem. Men jeg foretrækker at hæve motoren da trim typisk får båden til at hoppe/vippe op og ned i længderetningen. Prøv at hæve motoren indtil kavitationspladen sidder ca 50mm over bunden. Det er et spørgsmål om at eksperimentere sig frem.


  •   14. aug 2015 Okay tak for info det kan være du kan svare mig på at min båd Magn til din båd gerne vil Chinewalke når jeg kommer op i fart ca 72 kmt er det fordi jeg trimmer for meget ? Har en 100 HK 4 takter på den

  •   14. aug 2015 Når man hæver motoren er der mindre modstand i gennem vandet. og visse propeller er designet til at håndtere lidt luft. Det er mest hvis man vil sejle stærkt. Og hvis man hæver den for meget får man tendens til at den mister grebet i skarpe sving.

  •   13. aug 2015 hva er grunden til at motoren er hævet så meget over bunden ? har selv en finnsport 500 med 100 hk 4 takter

  •   11. jul 2013 Hej Kristian,
    Trimflaps sad på båden da jeg købte den, og jack pladen har jeg købt brugt. Min begynder at shine walke svagt når jeg runder 48-49 knob. Trimflaps har ingen virkning ved høj fart, men er rare at have ved lavere hastigheder.
    Hvor stærkt går din når shine walk begynder?
    mvh Thomas


  •   10. jul 2013 Hej Thomas, Ekstra høj herfra.
    Fed Finnsport du har dig og det må være fedt at have både Trimflaps elektrisk justerbare og Hydraulisk Jack plate. Hvor har du købt dette.
    Jeg har en magen til og syntes ikke det er særligt rart når den begynder at shine walking ved høj fart:-)

    Mvh. Kristian


  •   3. maj 2013 hej tak for din forklaring, min glastron vejer 490 kg uden mennesker i båden, jeg tro jeg enten vælger en 4 bladet 20" eller en 2 bladet 23" smiley

  •   3. maj 2013 Hej Alexander.
    Det kommer an på hvor stor en båd du har. Finnsporten er en let men solid båd, som vejer omkring 220-230kg uden noget udstyr på. Dvs. mit sæt vejer omkring 500kg sejlklar og uden mandskab. Med mit sætop går den omkring 5200 rpm ved max. som ligger i midtem af det anbefalede område. Hvis jeg kunne vælge om ville jeg tage en 23" til båden eller endog en 22". så ville jeg være fri for at skifte propel når jeg trækker noget. Når jeg trækker vandski bruger jeg min alu prop med 19", som har et fantastisk optræk. Min 21" alu trækker også vandki fint. men 24" laser 2 er mest til at sejle stærkt (ca.95kmt). Når man er i området hvor man er tæt på motorens max. er det omdrejningstallet der flytter sig ikke så meget hastigheden man sejler med. Jeg vil tro at jeg ville kunne sejle lige så stærket med en 23" som med 24" blot at optrækket vil være hurtigere med 23" og at den så vil gå med 5500rpm i stedet. Jeg har taget de 3 udstødnings plast propper helt af min 24" og det giver mig et hurtigere optræk.
    Ved ikke om det hjælper dig men det er meget individuelt, men hvis du kende dit max omdrejningstal med en bestemt propel, kan du bruge det som guide line, da motorens omdrejningstal ændre sig med ca 250-300 rpm pr tomme du ændre stigning.


  •   29. apr 2013 hej jeg har en motor magen til, jeg skal have en ny skru til den, men jeg ved ikke hele om jeg køber en laser 2 21" eller en lasser 2 24" kan du anbefale 24" som du har siddende på din smiley


  •   17. sep 2012 På en god dag hvor fjorden er hel plan, viser tryklogen lige omkring 100-102kmt men den viser ca 5% for meget, har jeg fundet ud af. Men omregnet og fratrukket 5% bliver det omkring 51 knob.
    Og det er der hvor Finnsporten begynder at blive lidt let i røven, og vil gerne "chine walke"
    mvh Thomas


  •   16. sep 2012 Hvad "smutter"sådan en gammel tøs på toppen.? (Knob.) smiley
    Mvh Leif H.


  •   16. sep 2012 Tak Leif,
    Den går også rigtig godt, til sådan en gammel sag fra 1984 at være.
    smiley


  •   16. sep 2012 Efter at set det arbejde du har lagt i din motor,bytter jeg lige til en X høj,virkeligt ! flot arbejde.
    Mvh Leif H.


  •   26. nov 2011 jack plate
    Jesper,
    jeg købte den sammen med en motor, så det kan jeg ikke sige.
    Men jeg ville købe en fra USA hvis jeg skulle have en ny.
    prøv at google.


  •   25. nov 2011 jack plate
    hej hvad har din Jack plate kostet??


  •   3. jan 2011 Kølevand
    Hej Søren,
    Ja har lige været forbi, smart fundet på må jeg sige,,,. Så slipper man jo for den besværlige modifikation af gearhuset.
    Fin motor du har på din båd, smiley


  •   2. jan 2011 ja ja ja
    Vi har sku mange ideer, men de virker sku hehe, det er hovedsagen, du har sikkert set mine fotoalbums.


  •   2. jan 2011 forsæde betræk
    Hej Peter, Det er også meningen at forsæderne skal ombetrækkes, men Rom blev jo heller ikke bygget på en dag ;-
    )


  •   2. jan 2011 Kølevand
    Hej Søren,
    Jeg har modificeret lidt på kølevandsindtaget, ved at have lavet et ekstra hul for neden som der lige var plads til uden at ødelægge noget. Og så har jeg tilladt mig at lukke to huller fra oven. Så går det lige ved højeste hævning som var ca 70mm jeg prøvede. Jeg har monteret et termometer til visning af temperatur så jeg kan holde øje. Ved godt at det ville være godt at have en trykmåler monteret, men det kan være at det kommer.


  •   2. jan 2011 ups
    Får du ikke problemer med kølevandet ?


  •   2. jan 2011 Tak
    Og tak til alle for kommentarene smiley


  •   2. jan 2011 Motor trim
    hej Christian,
    Den korte version er at karburatorene er dyset op 2 størrelser på hoved dyserne. Og tændingstidspunktet er reduceret med ca 2 grader ved WOT og står ca 2-3 grader ver primær picup altså reduceret en smule fra original.
    Og så har jeg fjernet idlestabiliser dimsen, den var defekt og kunne ikke finde ud af kun at regulere ved tomgang.
    Se http://www.youtube.com/watch?v=eG4nuOIdN_Y
    Men hvis man er omhyggelig med at alle tre gasspjæld står ens, og tomgangs dyse justeringen, så syntes jeg ikke at det er et problem.
    mvh Thomas


  •   2. jan 2011 Dejlig båd!
    Du skriver motoren er blevet trimmet ind til nutidens benzin, Hvad er det så helt præcist du har gjort ved den?

    Mvh. Christian


  •   2. jan 2011 Fin båd.
    Dejligt sæt, og superflot motor alderen taget i betragtning...


  • Nicki L
    Nicki L Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 18
      2. jan 2011 Velkommen
    Flot Finnsport og så de sejler super godt:-)


  •   2. jan 2011 Velkommen
    Super fed Finnsport


  •   2. jan 2011 Velkommen.
    Ved ikke hvorfor der er nogle der afvirser den.?????
    Hvis de bare ville skrive hvorfor de afviser den,så kunne du jo rette det,så det også falder i deres smag.
    Mener selv at du overholder alle de regler der er for at få den ind på BG.
    Godt nytår.
    Mvh. Leif H.


  •   2. jan 2011 Velkommen smiley
    Men skift lige det første billede ud smiley da det er meget utydeligt


Annonce